نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

اماما مقدمت گلباران باد

قم مهر 79 را از خاطر نبرده است و هنوز از عطر حضور دهه پیش سرشار است. 10 سال از آخرین حضور ولی امر مسلمین در قم گذشته است هنوز سنگ‌فرش‌ خیابان‌های قم آن قدم‌ها را به انتظار نشسته‌اند تا خاک رهش را لاله‌زار کنند. هنوز شهر از سخنان رهبرش لبریز است؛ هنوز در دفتر پر ورق خاطرات شهر، یاد وصف قم از زبان آن فرزانه انقلاب برجستگی خاص خود را دارد و همواره در ذهن اهالی شهر خودنمایی می‌کند.

«قم، شهر محبوب، شهر قیام و انقلاب، شهر علم و اجتهاد، شهر ولایت و امامت، شهر حوزه علمیه، شهر علماى بزرگ، پرورشگاه تاریخى و فراموش نشدنى امام بزرگوار ما؛ حضرت آیت‌اللَّه العظمى خمینى، شهر مراجع عظیم‏الشّأن، شهر محدّثان و فقیهان و عالمان و مفسّران و مؤلّفان بزرگ اسلام، شهرى با افتخارات استثنایى، شهرى با سابقه فراموش نشدنى، هم در علم، هم در انقلاب و جهاد.

در این شهر عزیز، سه نقطه برجسته در میان این همه نقاط روشن، چشم را به خود جلب مى‏کند: اوّل، حرم مطهّر و مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (ع) است؛ آن بزرگوارى که این سرچشمه جوشان و خروشان نخستین بار از کنار مرقد او جوشید و برکاتش به همه عالم و به خصوص به دنیاى اسلام رسید.

دوم، علم و فقاهت و حدیث است که این شهر پرچمدار آن بوده است؛ حوزه علمیه‏اى که از هزار و دویست سال قبل تا امروز در این شهر مقدّس همیشه پابرجا و برپا بوده است. علماى بزرگ، فقهاى بزرگ، فلاسفه باارزش، محدّثان عالى‏مقام و مؤلّفان عالى‏قدر از این شهر برخاستند یا به این شهر پناه آوردند و در زیر پرتو مطهّر پاره تن امامت و ولایت - یعنى حضرت معصومه علیها سلام - اقامت گزیدند. نقطه سوم، برجستگى شما مردم مؤمن و شجاع و آگاه و زمان‏شناس این شهر است. در اوّلى که این نهضت پا به عرصه وجود گذاشت، مردم این شهر بودند که پاسخ گفتند و دست یارى به سوى امام دراز کردند. من فراموش نمى‏کنم، در همین مسجد اعظم قم، در هنگامى که تازه اوّلین هفته‏هاى مبارزه و نهضت عظیم روحانیت آغاز شده بود، مردم شهر قم از قشرهاى مختلف به محل درس امام بزرگوار ما آمدند، صدایشان را بلند کردند و گفتند ما از شما پشتیبانى کردیم و پشتیبانى مى‏کنیم؛ چرا این کار پیش نمى‏رود؟ مسأله انجمن‌هاى ایالتى و ولایتى بود. یعنى از قدم اوّل، مردم قم امام را و مبارزه را تنها نگذاشتند. آن روزى هم که قلم‌هاى مزدور و خائن، به امام بزرگوار اهانت کردند، باز این شهر بود؛ همین مردم بودند؛ همین جوان‌ها بودند؛ همین مادران و خواهران و همسران بودند که قیام کردند؛ همین جوان‌ها بودند که به خیابان‌ها آمدند؛ شهید دادند، کتک خوردند، زیر فشار قرار گرفتند؛ اما ایستادند».

*یکی مشتاق و دیگری محتاج!

آری تک تک شهروندان شهر محبوب لحظه‌لحظه ثانیه می‌شمارند تا بار دیگر پذیرای مهمانی عزیز باشند که روزی میهمان این شهر بود و انتخاب شد تا دین آنها را از گزند باد مسموم در امان دارد.

شهرى با سابقه فراموش نشدنى، شهر محدثان و فقهیان مهمانان نازنیین زیاد داشته است، اما اینبار دل تو دلش نیست دست و دلش می‌لرزد، چه مهمانی نازنینی، سه بار به صورت رسمی آمده، خدا می‌داند چه مقدار به صورت غیر رسمی، انگار هر دو مشتاقند؛ نه یکی مشتاق، دیگری محتاج.

شهرى با افتخارات استثنایى، قم شهری که نذر کرده آسمان است خدا خواست که عزتش دهد که داد و مردم نیز قدر عزت خدا را دانستند و جانفشانی کردند.

* مگر می‌شود مسیحا بیاید و دم مسیحایی ندمد

حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم می‌گوید: از آن جایی که مقام معظم رهبری خود از طلاب حوزه علمیه قم بوده‌اند، اشراف کاملی نسبت به مسائل حوزه علمیه دارند و تشریف‌ فرمایی ایشان به عنوان یک کارشناس خبره می‌تواند منشاء خیر باشد.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: مقام معظم رهبری سال‌ها در حوزه علمیه قم بوده‌اند و از زوایای مختلف با نحوه آموزش و حتی ارزشیابی حوزه علمیه آشنا هستند و به همین دلیل است که به یقین سفر رهبری به قم و حضور ایشان در این شهر منشاء برکات برای حوزه علمیه خواهد بود.

****

مگر می‌شود بیاید و با خود خیر و برکت نیاورد مگر می‌شود مسیحا بیاید و دم مسیحایی ندمد، نوشداروی جان نبخشد. باید دراین وادی عاشق بود و لایق؛ تا از لیاقت‌ها بهره برد.

نگاهی اجمالی به تاریخ این شهر محبوب نشان می‌دهد هنوز شهر و شهروندان قمی عهد نبستند که بشکنند. بر سر عهد و پیمان خود هستند تا ولیعصر(ع) بیاید.

****

معاون فرهنگی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) می‌گوید: مردم قم همواره مدافع انقلاب بوده و هستند و در این سفر نیز با استقبال گسترده خود از آرمان‌های انقلاب دفاع می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: تا قبل از ورود حضرت معصومه (س) به قم، این‌ شهر رنگ‌ و بوی مذهبی نداشت و آیین زرتشتی در قم رواج پیدا کرده بود.

عابدی ادامه می‌دهد: پس از حضور حضرت معصومه (س) به قم، تشیع گسترش یافت و قم به عنوان مرکز جهان تشیع مطرح شد.

وی‌اظهار می‌کند:‌ عالمان و بزرگان دینی به ایشان توجه بسیاری داشته و دارند و زندگی خود را وقف حضرت کرده‌اند.

معاون فرهنگی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه می‌دهد: بزرگترین فیلسوف اسلام ملاصدرا است که ایشان زمانی که به حرم مطهر می‌آمدند از خیابان چهارمردان کفش‌های خود را درآورده و به ادای احترام می‌پرداختند.

عابدی اضافه می‌کند: پس از حضور حضرت معصومه (س) در قم این شهر ولایی شد و ولایی ماند به گونه‌ای که این ولایی بودن همچنان ادامه دارد.

وی می‌گوید: در ابتدا در قم کسی برای فرزندش نامی به غیر از نام اهل ‌بیت (ع) نمی‌گذاشت و فرهنگ دینی و ولایی مردم قم در این حد بود.

معاون فرهنگی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) تأکید می‌کند: قمی‌ها اهل عبادتند و باید این ویژگی همیشه در اهل قم بماند تا سعادتمند شوند.

عابدی با اشاره به کتاب تاریخ قم می‌گوید: اهل قم از فتنه به دور هستند و این موضوع بارها از ائمه معصومین (ع) در کتاب‌های مختلف نقل شده است.

رحمت رمضانی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد